Taoismus, který si jako nejvyšších statků cenil jasného
nebe, plodnosti země a čisté vody, vytvořil již za dynastie Tchang a Sung tři
svátky vyslanců tří říší.
Vyslanci Nebeské, Pozemské a Vodní říše (San-kuan) jsou
činitelé, kteří vykonávají rozsudky Nefritového císaře. Často bývají označováni jako 3 nebeští
úředníci a jsou v hierarchii taoistického nebe považováni za jedny
z nejdůležitějších bohů. Jsou přímými syny boha prapočátku veškeré
existence, a proto se jim také říká „vládci tří světů“ - nebe, země a vody.
První z úředníků, který je ihned za Nefritovým císařem
je „nebeský úředník“ a z celé trojice je tím nejdůležitějším, protože bez
jeho požehnání není na zemi dobře. „Zemský úředník“ je pánem nad osudem lidí a
dohlíží na jejich chování. Rozlišuje dobro a zlo a sleduje dění na zemi.
V den, kdy se slaví počátek jeho vlády, mají duše zemřelých možnost
opustit podsvětí a navštívit na chvíli tento svět. Taoističtí mniši celý den a
noc zpívají a prosí za odpuštění hříchů pro duše smrtelníků. „Vodní úředník“
chrání živé před nemocemi a stojí při člověku v nouzi.
Když jsou rozdávány odměny, vyslanec Nebeské říše rozděluje
blahobyt, vyslanec Pozemské říše promíjí špatné skutky a vyslanec Vodní říše
osvobozuje lidstvo od pohrom. Když udílejí tresty, berou se tři vyslanci zpět
své dary a ve třech říších (oblohy, země a vody) vytvářejí pohromy.
Kromě vykonávání rozsudků Nefritového císaře jsou Tři
vyslanci také páni tří slavností. Které
označují začátek, prostředek a konec roku.
Vyslanec Nebeské říše řídí počátek ročních období
(šang-jüan) a jeho slavnost se slaví 15tý den prvního lunárního měsíce.
Vyslanec Pozemské říše řídí střední období roku (čung-jüan)
a jeho slavnost připadá na 15tý den sedmého lunárního měsíce.
Vyslanec Vodní říše je zodpovědný za konec období roku
(sia-jüan) a jeho slavnost se slaví 15tý den desátého lunárního měsíce.
Žádné komentáře:
Okomentovat