Na našem knižním trhu se sem tam objeví nějaká zajímavá kniha se starou čínskou mytologií, lidovými příběhy a pohádkami. Jedna z posledních v sobě nese zajímavé příběhy o astrologii a metafyzice obecně. Jmenuje se Čína, ilustrované mýty a legendy,
viz odkaz na databázi knih. Pojďme se podívat na jednu ze základních legend o bájném Fu-sim, genezi osmi trigramů a formaci zvaná Ranná nebesa.
Poté co se lidé naučili používat oheň a obdělávat půdu, bylo na zemi stále dost místa. Potravy i oblečení byla hojnost, další vynálezy nebyly potřeba a člověk mohl žít v primitivních kmenových osadách jako v pohádce. Jedna z těchto osad se nazývala Chua-süzhou a ležela na západ od Jen-čou a na sever od Tchaj-čou. Neví se, kolik milionů Li měřila. Podle legend měli zdejší lidé prostou a nekomplikovanou povahu a žili si mírumilovně a spokojeně. Neznali ani radost ze života, ani strach ze smrti. Nepodléhali sobecké lásce ani se druhých nestranili, neznali lásku ani nenávist a jejich životy ubíhaly bez starostí. Ostatní lidé zdejším obyvatelům záviděli, ale nebylo možné dostat se tam ani lodí, ani vozem a dojít tam pěšky bylo nemyslitelné. Toto krásné místo bylo možné navštívit jen ve snu.
 |
Fu Si s obrazci trigramů |
V Chua-süzhou prý bylo velké Jezero hromů uprostřed hustého černého lesa, kterým procházela zvláštní zvířata a létali nádherní ptáci. Jednou si k jezeru šla hrát čistá mladá panna. Uviděla tam otisk obrovského chodidla, nemohla odolat a šlápla do něj. Když do něj vstoupila, srdce jí poskočilo a po těle jí přeběhl mráz. Šla domů a zjistila, že je těhotná. Trvalo ale celých třináct let než konečně porodila dítě jménem Fu-si. Fu-si měl vypouklou hlavu a upřeně zírající oči, Zuby jako želva, dračí rty, bílé obočí a vousy sahající až na zem. V prostých podmínkách zrozené dítě mělo čistou a nevinnou povahu a pomalu ve své pohádkové zemi dospívalo.
Fu-si vyrostl v době, kdy začínal být hmotný život lidí bohatší. Hluboko v srdci člověk stále po něčem toužil, něco hledal, ale nemohl nalézt nic, co by ho uspokojilo. I Fu-si cítil tuto vnitřní touhu, obrátil se k nebesům a hledal v nich znamení, obrátil se k zemi a hledal zde rozum. Pozoroval ptáky a zvířata, sledoval tep země. Pozoroval vlastní tělo i vzdálené živé bytosti. Cítil, že mu do těla proudí tichá síla, že je v něm něco, co se touží prodrat ven. Měl nejasný pocit, že se to týká procesu stvoření, ale stále tomu nemohl přijít na kloub. Každý den pozoroval rychlý tok řek a sledoval neustálou proměnlivost vesmíru. Pochopil, že je v něm cosi neměnného a že on se má dostat až k tomuto pevnému jádru.
 |
Dračí kůň |
Jednoho dne seděl Fu-si zamyšleně na břehu řeky, jeho mysl se toulala daleko, došla až k posledním hvězdám na samém okraji nebes a hluboko až k nejhlubšímu světélku na dně oceánu, mlhavému a nezřetelnému. Fu-si ztratil ponětí o tom, kde je. Najednou z řeky vyskočil bílý kůň s dračí hlavou, na chvilku se před ním zastavil a potom odcválal do daleka. Fu-si v transu pozoroval, jak se kůň vynořil z vody a odběhl pryč. V tomto okamžiku Fu-si, který do té doby jen dumal nad tajemstvím nebes a země, jasně uviděl kresbu na koňském hřbetě. Spatřil, jak se kresba proměnila v kruhovou spirálu, která se točí kolem dokola. Traduje se, že obrázek nalevo je ten, který měl kůň na zádech, a vpravo je otáčející se spirála, kterou viděl Fu-si. Fu-si tyto černé a bílé symboly zjednodušil a vytvořil symbol jin a jang. Dále tyto symboly rozdělil do osmi zvláštních znaků QIAN, KUN, ZHEN, XUE, KAN, LI, DUI, GEN, kterým se později začalo souhrnně říkat osm trigramů.
 |
obrazce HeTu |
Každý trigram symbolizuje několik věcí. QIAN představuje nebe, koně, otce a hlavu. KUN symbolizuje zemi, voly, matku a břicho. ZHEN je symbolem pro hrom, draka, chodidlo a starce. XUN může představovat vítr, slepici, stehno a stařenu. KAN je spojený s vodou, prasetem, uchem a mužem středního věku. LI se pojí s ohněm, bažantem, okem a ženou středního věku. GEN může být symbolem hory, psa, ruky a mladíka. DUI představuje jezero, krávu. ústa a mladou ženu. Těchto osm trigramů v sobě obsahuje vše, co nás obklopuje, ať už z přírody nebo světa zvířat, světa lidí a jejich života. Fu-si také každý z trigramů spojil s určitou vlastností - QIAN se sílou, poslušnost s KUN, aktivitu s ZHEN, podrobení se s XUN, pád s KAN, Ipění s LI, konec s GEN, vystavování na odiv s DUI. Dále jednotlivé symboly spojil se stavy a zákony pohybu hmoty. Poté Fu-si osm trigramů sestavil do čtvercového uspořádání na základě námořních map, tak aby obsahovaly růst a pokles energií jin a jang. Tomuto přehledu se říká čtverec s prvotními osmi nebeskými trigramy. Když Fu-si těchto osm trigramů vytvořil a sestavil je do tohoto prvotního čtverce, ucítil, že konečné bylo vysloveno to, co ho tak dlouho tížilo. Tím se člověku otevřel do té doby neznámý a nepředstavitelný svět - jako by Fu-si z říše bohů přivedl milovaného hrdinu. V těchto osmi nekonečně proměnlivých symbolech byl obsažen souhrn všeho, co lidstvo do té doby zažilo, a veškerého vědění, které zatím shromáždilo. A nejzvláštnější na osmi trigramech bylo to, že nebyly jen součtem všeho, co už lidé znali, ale díky Fu-siho hlubokému pochopení shromážděných vědomostí je bylo možné používat i pro předpovídání budoucnosti. Pochopitelně netvrdíme, že bylo možné na základě osmi trigramů a jejich proměn určit události, které se v budoucnosti nevyhnutelně odehrají. Člověk však získal možnost vrátit se ve správné chvíli do Fu-siho koncentrovaného stavu mysli a podívat se na podobu lidstva v nějakém okamžiku v budoucnosti. Poté co Fu-si vytvořil prvních osm trigramů, jejich zdvojováním vytvořil dalších šedesát čtyři symbolů. Například spojením dvakrát tří linek QIAN a QIAN, vznikl hexagram QIAN se šesti řádky; spojením QIAN a KUN vznikly dva hexagramy tchaj a pchi.
 |
Formace Ranná nebesa |
Možná tehdy lidé očekávali, že dojde k něčemu podobnému, a Fu-siho osm trigramú bylo přesné to, co jim niterné scházelo a po čem bezděky toužili. Po rozšíření osmi trigramů a prvotního čtverce osmi nebeských trigramů lidstvo skutečné věřilo, že doślo k naplnění jeho nadějí a očekávání. Napětí v lidech polevilo a srdce se naplnila vřelostí. Ti, na které Osm trigramů zapůsobilo nejvíce, nejen že se všechny symboly a jejich variace rychle naučili používat, ale pokračovali dál ve Fu-siho šlépějích a symboliku dále rozvíjeli.
Text: Čína, ilustrované mýty a legendy (nakl. Euromedia Group) Knižní klub
Žádné komentáře:
Okomentovat